Topun Dönüşleri

Masa tenisi raket vuruşlarıyla topa dönüş verdirilerek oynanan bir oyundur. Genellikle servis dahil her vuruş, topa dönüş kazandırır. Bu yüzden masa tenisi oynayanlar topun dönüş özelliklerini bilmek ve oyunlarında top dönüşlerini de hesaba katmak zorundadırlar.

Top dönüşlerine spin adı verilir. Spin; topun merkezi etrafında dönmesidir. Masa tenisinde üç çeşit spin vardır. Topa; aşağıdan yukarıya doğru yapılan vuruşla yaptırılan spine topspin, yukarıdan aşağıya doğru yapılan vuruşla yaptırılan spine backspin, yanlarından yapılan vuruşlarla yaptırılan spine de sidespin denilir. Topa düz olarak vurulduğunda, top herhangi bir dönüş kazanmaz buna da dönüşsüz top yani no-spin denilir.
 Spin kullanılarak oyun daha heyecan verici bir hale getirilir. Spin; oyuncuların geliştirdikleri stillerine de bağlıdır. Nasıl spin kullanılacağını ve spine karşı nasıl oynanacağını bilmek ve uygulamak masa tenisi sporcularını geliştirir.


Topun Rakete Çarpması Ve Sekmesi                                  

1. No-spin olarak gelen topa raket düz olarak tutulursa top geldiği yöne  her hangi bir açı yapmadan sekme yapar. 
2. No-spin gelen topa raket vuruş yüzeyi sağa dönük olarak tutulursa, top sağa doğru sekme yapar. Sola dönük olarak tutulursa, top sola doğru sekme yapar.


Topspin ve özellikleri
1. Topspin; servis atarken, rakibin atağını kontrol ederken ve atak yaparken kullanılır.
2. Topspin vuruşu; topun gerisine ve raketi aşağıdan yukarıya doğru çekerek yapılan bir vuruştur.
3. Topspin vuruşuyla top aşağıdan yukarıya doğru kavisli bir şekilde gider.
4. Topspin; atak oyuncuları için ideal bir vuruştur.
5. Topspin vuruşuyla top masaya temas ettiği zaman, temas noktasında normaline daha geniş bir açı yaparak ve hız kazanarak zıplar. Bu da rakibin vuruş zamanlamasını bozarak topa vurmasını zorlaştırır.
6. Karşılayıcı, gelen topun topspinle geldiğini anlayamadan vurursa, top alçak yada yüksek bir şekilde masanın dışına düşer.


Bazı oyuncular topspini aşırı kullanırlar. Bu tip oyunculara
looper  (çektirmeci) denilir. Bazı oyuncular da topspini yeteri kadar kullanarak atak oynarlar. Bu tip oyunculara da hitter (vurucu) denilir. Kuvvetli oyuncular topu iyi çektirirler, hızlı oyuncular da pozisyonlara çabuk girerler. Seri oyuncular her ikisini de iyi yaparlar.  

Backspin ve özellikleri
1. Backspin; servis atarken, rakibin atak ve savunma vuruşlarını kontrol ederken kullanılır.
2. Backspin vuruşu; topun yarısının altına ve yukarıdan aşağıya doğru kesiş hareketi ile yapılan bir vuruştur.
3. Backspin vuruşla top bir çizgi halinde hareket eder. Bu da topun uzun süre aynı yükseklikte gitmesini sağlar.
4. Backspin; savunma oyuncuları için ideal bir vuruştur.
5. Bu vuruşta top aşağıya doğru kavislenir.
6. Top masaya temas edince hızı kesilir ve temas ettiği noktada normaline daha dar bir açı yaparak zıplar. Bu da rakibin zamanlamasını bozar ve topa vuruşunu zorlaştırır.
7. Eğer karşılayıcı backspini dikkate almadan vurursa, top nete takılır.
8. Backspin vuruşla gelen top, yine bir backspin vuruşla yada çok kuvvetli bir topspin vuruşla karşılanır. 

Sidespin ve özellikleri
1. Sidespin; servis atarken, rakibin sert atak yapmasını engelleyebilmek ve onu karmaşa içine sokabilmek için kullanılır.
2. Sidespin vuruşu; topun yan tarafına, geriden ileriye doğru yapılan vuruştur.
3. Top, kenarlarından kavis alarak rakibin zamanlamasından önce gider.
4. Top masaya temas ettiği zaman sağa yada sola (vuruş yönüne göre) sapma yapar. Bu da rakibin pozisyonunu bozarak topa vurmasını zorlaştırır.
5. Eğer karşılayıcı topun dönüşünü anlamadan vurursa, top masanın dışına çıkar.
6. Sidespin özellikle serviste çok etkilidir. İyi sidespin kullanılarak atılan servis rakibi karmaşa içine sokar.

No-spin ve özellikleri
1. Topun hiçbir dönüşü yoktur.
2. Top çok alçakta olmasına rağmen dönüşü iyi okunursa atak olarak geri gönderilebilir.
3. Kısa bir no-spin vuruşu genelde backspin vuruşu ile karıştırılır.


Top Dönüşlerinin Oluşturulması
Top dönüşleri; raketin topu sıyırarak vurulması ile oluşturulur. Bu sıyırma ne kadar hızlı olursa, o kadar kuvvetli top dönüşü elde edilir. Eğer sıyırarak vuruş raketin tepesi ile yapılırsa, topa daha fazla dönüş kazandırılır. Çünkü, raketin tepesi ile yapılan vuruşlarda top, raketin diğer yerleri ile yapılan vuruşlardan daha hızlı gider.
        
Top dönüşlerinin tersine flat (düzleme veya düz vuruş) denilir. Eğer topa flat yapılacaksa topa dik bir biçimde vurulur, topa hafif de olsa dönüş verilmez, top raket süngerine gömülür. Basit forehand ve backhand vuruşlar hep flat vuruşlardır. 


Top Dönüşlerinin Değişimi

Topspinden backspine
Topspin olarak gelen topa backspin olarak vurulursa; topun dönüşünde, hız azalması veya fazlalaşması ile gidiş yönü dışında bir değişiklik olmaz. Topspin olarak gelen top, vuruş yönü sebebiyle backspine dönüşür.

Topspinden topspine
Topspin olarak gelen topa topspin olarak vurulursa topun gidiş yönü değişir. Gelen top aynı özelliklere sahip olarak geriye döner.

Backspinden topspine
Backspin olarak gelen topa topspin olarak vurulursa; topun dönüşünde, hız azalması veya fazlalaşması ile gidiş yönü dışında bir değişiklik olmaz. Backspin olarak gelen top, vuruş yönü sebebiyle topspine dönüşür.

Backspinden backspine
Backspin olarak gelen topa backspin olarak vurulursa topun gidiş yönü değişir. Gelen top aynı özelliklere sahip olarak geriye döner.

Spine Karşı Yapılan Hatalar Ve Düzeltilmeleri
En genel ve en basit olarak yapılan hata; yanlış okunan top dönüşüdür. Eğer top amaçlanan yere gitmiyorsa, bu topun dönüşünü okuyamamanın işaretidir. Bu hatanın giderilmesi için;

1. Topun dönüşünü iyi okuyarak raketin vuruş açısını uygun hale getirmelidir.
2. Raketin topa nasıl temas ettiği (sert, yumuşak, sıyırarak) değerlendirilmelidir.
3. Topa sıyırarak vuruşu etkili ve hatasız hale getirebilmek için bol egzersiz yapılmalıdır.
4. Rakibin backspini, vuruş yapıldığında nete takılıyorsa; raket açılmalı ve top yükseltilmelidir.
5. Rakibin topspini, vuruş yapıldığında dışarı atılıyorsa; raket kapatılmalıdır.
6. Rakibin sidespini, vuruş yapıldığında dışarı atılıyorsa; rakibin hangi sidespini uyguladığı okunmalı ve gelen top, topun geliş yönünün tersine doğru atılmalıdır.
7. Gelen topun dönüşü doğru okunamıyorsa; rakibin raketine top ile temasından önce ve sonra bakılmalıdır. Raketin vuruş hızını ve gelen topun hızını anlamaya çalışmalıdır. Raketin yüzeyi göz önüne alınarak topa iyi dikkat edilirse, topa ne kadar dönüş verdirildiği anlaşılmış olur. Topspin top hemen düşer, backspin top biraz daha havada kalır.

Topun Çarpma Ve Sıçraması
Top vuruşların özelliklerine göre havada bir rota çizerek gider ve rakip alana temas ettiği anda bir sıçrama yapar. Bu sıçrama, yapılan vuruşun özelliğine göre değişiklikler gösterir. Topspin vuruşla gelen top masaya temas ettiğinde normaline daha geniş bir açı yaparak sıçrar. Backspin vuruşla gelen topun masadan normaline yapmış olduğu sıçrama açısı ise daha dardır. Eğer top, no-spin bir vuruşla geliyorsa; normali ile eşit açı yaparak sıçrar.  




Raket Açıları
1. Raketin vuruş yüzeyi aşağıyı gösteriyor, üst kenarı vücuttan uzakta ve eğik konumda ise raket kapalıdır.

2. Raketin vuruş yüzeyi yukarıyı gösteriyor, üst kenarı vücuda yakın ve eğik konumda ise raket açıktır.

3. Sağa sidespin gelen topa raket düz olarak tutulursa top, sağa doğru sekme yapar.
4. Sola sidespin gelen topa raket düz olarak tutulursa top, sola doğru  sekme yapar.
5. Backspin gelen topa raket düz ve yere dik konumda vurulursa top  aşağıya doğru seker.
6. Topspin gelen topa raket düz ve yere dik konumda vurulursa top  yukarıya doğru seker.
7. Backspin gelen topa raket kapatılarak vurulursa top aşağıya doğru sekme yapar.
8. Backspin gelen topa raket açılarak vurulursa top geldiği doğrultu ile normali arasındaki bir doğrultuda sekme yapar.